سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://saba515.ParsiBlog.com
 

        شاخص‌ها و ملاک‌های جریان مومن و انقلابی

سوال این است که در جامعه و از میان جریان‌های فکری سیاسی گوناگون و تشکل‌ها و گروه‌های متعدد با اسامی متفاوت، چگونه می‌توان جریان مومن به اسلام و انقلاب را شناخت؟

 

در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام در هفته گذشته با حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سرفصل‌های مهمی از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بیان شد که هر یک از این سرفصل‌ها، نیاز به کار تبیینی و تشریح دارد. یکی از این سرفصل‌ها، توصیه‌ای اکید به دولتمردان مبنی بر کنار نزدن جریان‌های مومن با شعار اعتدال بود. معظم‌له در این خصوص فرمودند:‌ «اعتدال شعار بسیار خوب و مورد تأیید است، زیرا افراط همواره محکوم است. مراقب باشید که برخی در صحنه سیاسی کشور، با شعار اعتدال، جریان‌های مومن را کنار نزنند؛ زیرا همین جریان مومن است که در مواقع خطر زودتر از همه سینه سپر می‌کند و در مشکلات نیز، دولت را به طور واقعی کمک می‌کند.»

مقام معظم رهبری در ادامه بیانات‌شان، «اعتدال» را اینگونه تعرف کردند: «اعتدال همان اسلام است. یعنی مقابله شدید با کفار و مهربانی با یکدیگر، یعنی امر به معروف و نهی از منکر. اعتدال به این معنا نیست که از کارهایی که جریان مومن، احساس وظیفه می‌کند، جلوگیری کنیم.»

نشانه‌ها و شواهد بسیاری نشان می‌دهد که این توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی، تذکری برای پیشگیری از یک امر احتمالی در بخش‌هایی از دولت نبود؛ بلکه توصیه‌ای برای جلوگیری از ادامه روند کنار زدن نیروها و جریان مومن انقلاب در برخی از زیرمجموعه‌های دولت است. متأسفانه با شعار اعتدال، در وزارتخانه‌هایی چون وزارت علوم، نیروهای مومن انقلابی حذف و افرادی با سابقه افراط‌گرایی، قانون‌شکنی و فتنه‌گری جایگزین می‌شوند. بدون تردید این نوع جابه‌جایی‌ها در هر بخشی از دولت، نه تنها برخلاف شعار اعتدال است، بلکه در آینده، همین نیروهای افراطی برای دولت مشکل‌ساز خواهند شد. در فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص جریان مومن به اسلام و انقلاب، یک نکته ظریفی مشاهده می‌شود: «همین جریان مومن است که در مواقع خطر زودتر از همه سینه سپر می‌کند و در مشکلات نیز دولت را به طور واقعی کمک می‌کند.»

سوال این است که در جامعه و از میان جریان‌های فکری سیاسی گوناگون و تشکل‌ها و گروه‌های متعدد با اسامی متفاوت، چگونه می‌توان جریان مومن به اسلام و انقلاب را شناخت؟ در هر مجموعه‌ای از میان افراد و نیروها چگونه می‌توان افراد مومن را از غیر تشخیص داد؟ براساس چه شاخص‌ها، ملاک‌ها و ویژگی‌هایی می‌توان جریان مومن به انقلاب و اسلام و یا افراد مومن به انقلاب و اسلام را از غیر مومن تمییز داد؟

به نظر نگارنده، افراد و جریان‌های مومن به اسلام و انقلاب، حداقل دارای ده ویژگی به شرح زیر هستند:

1ـ معتقد به اسلام ناب محمدی(ص)

اولین ویژگی جریان مومن اعتقاد او به اسلام ناب محمدی(ص) یا همان قرائت حضرت امام خمینی(ره) است. جریان مومن انقلابی، در عمل، مروج اسلام ناب بوده و با اسلام آمریکایی سر ستیز دارد. اکنون با توجه به شاخص‌های اسلام ناب محمدی(ص) و شاخص‌های اسلام آمریکایی از منظر امام(ره) به خوبی می‌توان دریافت که کدام یک از افراد و جریان‌های فکری سیاسی فعال در جامعه جزو جریان مومن هستند.

2ـ معتقد به ولایت مطلقه فقیه

افراد جریان‌های مومن کسانی هستند که به ولایت مطلقه فقیه اعتقاد دارند. در حوزه مسائل حکومتی، کلام ولی‌فقیه را فصل‌الخطاب دانسته، با اعتقادی راسخ مبنی بر اینکه ولایت فقیه همان ولایت رسول‌الله(ص) است، تبعیت و پیروی از دستورات مقام معظم رهبری را واجب می‌دانند. جریان مومن، جریانی است که ولایتمدار است و براساس نقشه راهی که ولایت ترسیم کرده حرکت می‌کند.

جریان مومن چه کسانی هستند؟

3ـ معتقد به مردم‌سالاری دینی

جریان مومن به مردم‌سالاری دینی اعتقاد داشته، سرچشمه‌های مردم‌سالاری در کشور را دین می‌داند. برای این جریان، رأی مردم، حضور مردم در صحنه، نیازها و مشکلات مردم، هر یک در جای خود موضوعیت دارد و باید به صورت حقیقی مورد توجه قرار گیرد. جریان مومن به انقلاب و اسلام، خود را نوکر و خادم مردم می‌داند، همانطور که حضرت امام(ره) فرمودند: «به من نوکر و خدمتگزار بگویید بهتر است تا رهبر بگویید» آری در نزد افراد و جریان مومن، رأی مردم به تعبیر مقام معظم رهبری، «حق‌الناس» است. باید آن را پاس داشت.

4ـ اعتقاد به استقلال کشور

افراد و جریان‌های مومن کسانی هستند که به استقلال کشور و حفظ این استقلال اعتقاد داشته و همواره تلاش می‌کنند تا استقلال کشور تأمین شود. از منظر این جریان، عزت نفس و پیشرفت واقعی ملت ایران، با استقلال سیاسی و فرهنگی از نظام سلطه و از طریق روی پای خود ایستادن بر مبنای هویت مستقل اسلامی ـ ایرانی حاصل می‌شود.

5ـ اعتقاد به عدالت

جریان مومن استقرار عدالت و داشتن رویکردهای عدالت‌محور در تمامی حوزه‌های حکومتی و اجتماعی را از اهداف راهبردی نظام اسلامی می‌داند. از منظر نیروهای مومن به انقلاب، عدالت تنها یک شعار نیست، بلکه شاخصی است که نظام اسلامی را از سایر نظامی‌های سیاسی متمایز می‌سازد.

6ـ اعتقاد به عقلانیت اسلامی

نیروها و جریان‌های مومن به اسلام و انقلاب کسانی هستند که مواضع و اعمال آنها بر عقلانیت دینی و اسلامی استوار است. این افراد و جریان‌ها هیچ موضع و رفتار غیرعقلانی ندارند. اساساً یکی از ابعاد سه‌گانه مکتب حضرت امام(ره) عقلانیت است. نیروها و جریان‌های مومن کسانی هستند که در مکتب سیاسی امام(ره) پرورش یافته‌اند.

7ـ اعتقاد به پیشرفت کشور

از ویژگی‌های جریان مومن این است که به پیشرفت کشور در همه زمینه‌ها اعتقاد دارند و براساس همین اعتقاد، در حوزه‌های گوناگون تلاشی جهادگونه دارند. این نیرو، جهاد علمی، جهاد اقتصادی، جهاد فرهنگی و... را حقیقتاً جهادی در تراز یا بالاتر از جهاد نظامی دانسته و پیشرفت کشور اسلامی در شرایط کنونی را در گرو این نوع مجاهدت‌ها می‌دانند.

8ـ اعتقاد به معنویت

افراد و جریان مومن کسانی هستند که خود را در محضر خداوند تبارک و تعالی می‌بینند و بر اساس این نوع نگرش، تلاش می‌کنند همه کارهای‌شان برای خدا و کسب رضایت خدا باشد. جریان مومن از غیر خدا نمی‌ترسد و به نصرت الهی و قدرت متکی بر نیروی ایمان برای پیشبرد کارها و ایستادگی در برابر دشمنان ایمان دارد. از ویژگی‌های این جریان، داشتن روحیه اعتماد به خدا و اعتماد به تحقق وعده‌های الهی است.

9ـ اعتقاد به استکبارستیزی و دفاع از مستضعفان

شعار جریان مومن، «کونوا لظالم خصما و للمظلوم عونا» است. نیروهای مومن کسانی هستند که بر مبنای این شعار، مبارزه با آمریکا را به عنوان شیطان بزرگ و یک قدرت سلطه‌گر، به عنوان یک راهبرد پذیرفته‌اند و براساس همین شعار، دفاع از مظلومان همانند ملت مظلوم فلسطین را یک فریضه می‌دانند.

10ـ اعتقاد به صدور انقلاب و پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی

جریان مومن انقلاب اسلامی را محصور در جغرافیای ایران نمی‌کند و به صدور انقلاب برای بیداری مسلمانان و مستضعفان عالم از یک طرف و تشکیل هسته‌های مقاومت در سراسر جهان و به زیر کشیدن قدرت‌های شیطانی و سلطه‌گر از طرف دیگر، اعتقاد دارند./صبا


[ یکشنبه 93/4/29 ] [ 1:6 عصر ] [ saba ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب