سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://saba515.ParsiBlog.com
 

ماهواره تهدیدی برای بنیان خانواده

Satellite-family-films.jpg

خلاصه:در دنیای امروزی رسانه‌ها می‌توانند نقش کاملاً برجسته و به سزایی در شکل گیری هویت‌های فردی و اجتماعی انسان‌ها ایفا کنند؛ به گونه‌ای که در اکثر جنبه‌های زندگی از جمله شیوه سخن گفتن، لباس پوشیدن، مهندسی منزل و تظاهر به رفتارهای خاص از رسانه‌ها الگو و رنگ و رو می‌پذیرند.

 رسانه‌ها به ویژه ماهواره یکی از ابزار قوی جنگ نرم دشمن است که اگر هوشیار نباشیم ممکن است فرهنگمان را مطابق با غربی‌ها تغییر دهد.

در دنیای امروزی رسانه‌ها می‌توانند نقش کاملاً برجسته و به سزایی در شکل گیری هویت‌های فردی و اجتماعی انسان‌ها ایفا کنند؛ به گونه‌ای که در اکثر جنبه‌های زندگی از جمله شیوه سخن گفتن، لباس پوشیدن، مهندسی منزل و تظاهر به رفتارهای خاص از رسانه‌ها الگو و رنگ و رو می‌پذیرند.

امروزه رادیو، تلویزیون، ماهواره و اینترنت صاحب اختیار خانه و خانواده‌ها شده‌اند که به جای سرپرست خانوار و اعضای خانواده تصمیم می‌گیرند و برای چگونه زیستن برنامه ریزی می‌کنند.

در چنین شرایطی، موقعیت از آن کسی است که بتواند در چند و چون فناوری اطلاعات و ارتباطات بر تمامی بنگاه‌ها و نهادهای اطلاع رسانی پیشی بگیرد و بهره وری لازم را از رسانه‌ها داشته باشد.

 

برای بدست آوردن این موقعیت، توجه به نسل جوان و تغییر ذائقه و تصرف در احساسات جوانان از هر نظر مهم است، از این رو جوانان از اهداف عمده رسانه‌ها به شمار می‌روند و به همین دلیل همواره در تیررس امواج فشرده و متراکم و مؤثر رسانه‌ها قرار دارند؛ چرا که نقش پذیری جوانان از طریق رسانه‌ها به مراتب بیش از نقش پذیری سایر گروه‌های سنی است و هویت یابی و هویت پذیری آنان از این طریق سریع‌تر صورت می‌گیرد.

اکنون استعمارگران جهانی می‌کوشند تا با استفاده از قدرت رسانه‌ها اندیشه‌ها و عقاید جوانان را به تصرف خود درآورند و بدون استفاده از قوه قهریه ارزش‌ها، اصول، عقاید، فرهنگ و هویت جوانان را تغییر دهند و بجای آنها عقاید غربی و مورد نظر خود را جایگزین کنند یا به عبارتی مسیحیت را جایگزین دین اسلام کنند.

بنابر این مسؤولان مربوطه می‌بایست ضمن آگاه سازی مردم بویژه جوانان از مقاصد شوم و پلید دشمنان، ماهیت واقعی رسانه‌های غربی را افشا کنند و از تمامی ظرفیت‌ها بویژه رسانه ملی همواره در جهت تقویت و توسعه بنیه‌های دینی، اخلاقی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی افراد جامعه مخصوصاً کودکان، نوجوانان و جوانان که از الگوپذیری بالایی برخوردار هستند، مجاهدت کنند؛ چرا که هویت دینی نسل جوان را در برابر پدیده‌های نوین که با اعتقادات و ریشه‌های هویتی آنها متفاوت است مقاوم و پایدار می‌دارد و باید کاری کنیم که جوانان ایرانی الگویی برای سایر جوانان جهان باشد.

شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های جهانی در اکثر محصولات جذاب و فریبای خود در پی تغییر هویت نسل جوان به واسطه تغییر ذائقه‌ها و سلیقه‌ها، خواسته‌ها و آرزوها هستند.

ماهواره یک فن آوری جدید اجتماعی است که بین سال‌های 71 و 72 به ایران نفوذ کرده و چه بخواهیم و چه نخواهیم این فناوری هم اکنون مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و باید بپذیریم که استفاده از ماهواره در کشور رو به رشد است و به آسانی و بدون هیچ گونه مقاومتی در حریم خلوت و خصوصی خانواده‌ها جای گرفته و ممکن است که فرهنگمان را مطابق با غربی‌ها تغییر دهد؛ پس باید از این اندیشه که حصارهایی بتوانند ما را از شر ماهواره‌ها محفوظ دارند بیرون شد و خانه را در دامنه آتشفشان بنا کرد و برای رو به رو شدن با واقعیت به اندازه کافی جرأت و شجاعت داشت.

 

آیا با جمع آوری دیش‌ها از پشت بام خانه‌ها کار درست می‌شود که قطعاً این کار سختی است؛ چرا که اندازه و ابعاد تجهیزات این فناوری روز به روز کوچکتر و غیرقابل رؤیت و کشف می‌شود.

 

از اینکه بگوییم استفاده از ماهواره غیرمجاز و یا مجاز است یا اینکه فلان دستگاه را در این رابطه مقصر قلمداد کنیم کاری بیهوده و وقت تلف کردن است، ما بایستی به دنبال جایگزین‌های مناسب برای این فناوری باشیم؛ چرا که همه می‌کوشند تا با استفاده از تکنولوژی‌های روز به آخرین اطلاعات در زمینه‌های مختلف دست پیدا کنند.

 

دشمنان همواره برای تغییر اصول و عقاید ملت‌ها با نگاه به مقتضیات زمان از راه‌های مختلفی وارد شده‌اند و اینک از راه جنگ نرم وارد شده‌اند و یکی از ابزاهای مهم و قوی این جنگ رسانه‌ها هستند، به گونه‌ای که پیروزی در این جنگ بدون حمایت رسانه‌ها و اهمیت ندادن به مؤلفه‌های روانی و کارهای رسانه‌ای امری مشکل و شاید غیرممکن باشد و ماهواره نیز یکی از ابزارهای مهم این جنگ است که رسانه‌های بیگانه با کمک آن وارد کارزار شده‌اند تا با استفاده از آن ذهن و قلب مردم را در اختیار بگیرند و روح آنها را به دنبال خود بکشانند.

 

دشمنان در جنگ نرم به کمک رسانه‌ها با بمباران تبلیغاتی و سم پاشی علیه ایران در مورد مسائل مختلف ایران و ترکیب منافقانه حق و باطل و ایجاد فضای غبارآلود به منظور عدم درک صحیح مسائل، مخاطبان خود را در ایران دچار شک و تردید و ابهام می‌کنند و آنها را بر سر دو راهی قرار می دهنند که اگر از سوی رسانه‌های داخلی مطابق مواضع رهبر معظم انقلاب، آگاهی بخشی، تنویر افکار عمومی و شفاف سازی در مورد مسائل صورت نگیرد و هوشیارانه به وظیفه خود عمل نکنند، قطعاً امنیت جامعه خدشه دار خواهد شد.

دشمن در جنگ نرم با استفاده از ابزارهای هنر، فرهنگ و به ویژه رسانه، شگردهای جنگ روانی خود را پیاده می‌کند.

با تبیین و بازخوانی سخنان امام خمینی رحمة الله علیه و بیانات مقام عظمای ولایت و رهبری در مورد دشمن شناسی و اینکه چه مسائلی به نفع کشور و به ضرر دشمن است و یا بالعکس، می‌توانیم در مقابله با جنگ نرم به سلامت عبور کنیم.

تماشای برخی از برنامه‌های ماهواره‌ای می‌تواند آسیب‌ها، معضلات، جرائم و جنایاتی را به دنبال داشته که نمونه آن اینکه در مراکز مشاوره‌ای زوج‌های جوانی را مشاهده می‌کنیم که تحث تأثیر قهرمانان و هنرپیشه‌های سریال‌های ماهواره‌ای در زندگی مشترک خود دچار مشکل شده‌اند و تصمیم به جدایی گرفته‌اند.

هدف از تأسیس شبکه‌هایی چون فارسی وان که برای تأسیس و راه اندازی و تأمین برنامه‌هایش نیازمند سرمایه‌ای هنگفت است، فقط برای خبررسانی یا پخش برنامه‌های علمی و مستند و یا نمایش سریال‌ها و داستان‌های جذاب نیست بلکه طراحان و کارگزاران و صاحب نظران این گونه شبکه‌ها پس از جذب مخاطب می‌کوشند تا در جوف این برنامه‌ها و سریال‌ها برخی مسائل را با ظرافت تمام بگنجانند که با عقاید، فرهنگ و افکار عمومی و ارزش‌های اسلامی کشورمان مغایرت دارد تا به اهداف دراز مدت خود که جایگزینی الگوهای غربی به جای الگوهای اسلامی در ایران و تبلیغ دین مسیحت است، برسند.

آن‌ها با بهره گیری از تجهیزات مدرن دریافت از ماهواره، سعی می‌کنند برنامه‌های متنوع خود را در سینماهای خانگی دیگر کشورها از جمله ایران به نمایش بگذارند تا از این طریق که نرم‌ترین و کم مقاومت‌ترین راه نفوذ به خانواده است، اهداف خود را دنبال کنند که این شبکه‌ها می‌توانند چالشی جدی برای تلویزیون هر کشور باشند.

وقتی تماشای برنامه‌های ماهواره‌ای جزئی از زندگی یک خانواده ایرانی شود، شخصیت‌ها و قهرمانان داستان‌ها و رفتار و منش و فرهنگ موجود در سریال‌های ماهواره‌ای برای فرزندانمان الگو می‌شود و این همان چیزی است که مهندسان افکار و تئوری پردازان فرهنگی و سازندگان برنامه‌ها دنبال می‌کنند که مخاطبان خود بویژه کودکان و نوجوانان را که چندین برابر بزرگ سالان قابلیت پذیرش و تأثیرپذیری از برنامه‌های تلویزیونی را دارند، با ارزش‌های و تفکرات و شیوه‌های خود همراه، همگون و هدایت کنند و این یعنی استیلای فرهنگی و گسترش تفکرات ضد اسلامی که از جمله اهداف دراز مدت دشمن و در رأس آنها آمریکا و صهیونیسم است.

به عنوان مثال شما به عروسک باربی نگاه کنید و تحقیق کنید با چه هدفی طراحی و با تبلیغات گسترده عرضه شد، این عروسک نماد و سمبل فرهنگ آمریکایی با ویژگی‌های تجمل گرایی، مدگرایی و مصرف گرایی است که تلاش می‌کند به همراه خیل عظیم لوازم جانبی و یا انبوه سربازان خود نوع زندگی آمریکایی را به کودکان و نوجوانان جهان تحمیل نماید که مردان و زنان آینده را با فرهنگ و ارزش‌های خود تربیت کنند.

نوع پوشش و شکل و شمایل برخی از دختران را در جامعه خودمان ببینید چقدر مشابه مدل عروسک ظریف اندام باربی است، خیلی از آنها فقط برای اینکه یک مدل آمریکایی است از آن تقلید نمی‌کنند بلکه یکی از علل مهم و الگو شدن باربی برای دختران ایجاد گرایش شدید در مردان به مدل باربی است، پس آن‌ها می‌خواهند قلب مردان را تسخیر کنند.

ناگفته نماند که کمپانی متل با فروش انبوه عروسک باربی یکی از ثروتمندترین شرکت‌ها شد.

در غرب الگوگیری از باربی به حدی رایج است که خوانندگان و هنرپیشه‌های مشهور هالیوودی با صرف هزینه‌های سرسام آور و رفتن به زیر تیغ جراحان توانا، خود را به شکل و شمایل باربی در می‌آورند تا ذائقه‌های باربی پسند مردم را اشباع کنند و ما داریم می‌بینیم که در سریال‌های خارجی هنرپیشه‌های معروف زن دنیا، اندام، مو، ابرو و آرایش متناسب با مدل باربی دارند و اینها همان سربازان باربی هستند که ما شاهد هنرنمایی آنها در سریال‌ها و برنامه‌های تبلیغی ماهواره‌ای هستیم. پیشنهادها:1- توجه ویژه به رفاه فردی و اجتماعی و امور و خواسته‌های جامعه.2- توجه به کانون خانواده؛ چرا که خانواده از ارکان و عوامل مهم در ایجاد، پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی به حساب می‌آید.3- برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های زندگی برای خانواده‌ها به ویژه والدین.4- نظارت متعادل بر نظام اعتقادی فرزندان از سوی والدین و ارائه الگوی مناسب اسلامی به آنها و آشنا و سازگار نمودن آنها با مشکلات اجتماعی.5- ارتباط مسالمت آمیز و دوستانه بین اعضای خانواده و فراهم نمودن محیطی آرام و مهربانانه در خانه.6- تأمین نیازهای اولیه و ثانویه فرزندان؛ چرا که حتی غفلت از نیازهای ثانویه از جمله عاطفی، ورزشی، اوقات فراغت و ... آن‌ها، فرزندانی آسیب پذیر را وارد جامعه می‌کند.7- توجه به خواسته‌ها و اشتغال جوانان و تقویت روحیه خودباوری در آنها.8- آموزش، آگاهی بخشی، دشمن شناسی، تقویت حس خودباوری، ارتقاء معنویت و اخلاق و عدالت و هویت بخشی دینی و ایرانی به جامعه.9- گسترش مکان‌های علمی، ورزشی و تفریحی و تسهیل در استفاده از آنها برای اقشار مختلف جامعه.10- تشویق و ترغیب جامعه به سمت معنویت؛ چرا که هرچه جامعه به سمت معنویت پیش برود نفوذ دشمن هم کمتر خواهد بود.11- ساخت برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی با کیفیت بالا که بتوانند با سریال‌های خارجی رقابت کنند و همچنین ساخت برنامه‌های شاد و جذاب برای تمام سنین مختلف مطابق با الگوهای اسلامی.12- شناسایی آسیب‌ها و تهدیدات برنامه‌های ماهواره‌ای و اطلاع رسانی به خانواده‌ها. غلامرضا فلاحی


[ شنبه 95/5/16 ] [ 9:43 صبح ] [ saba ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب