سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://saba515.ParsiBlog.com
 


[ شنبه 94/9/28 ] [ 12:53 عصر ] [ saba ] [ نظرات () ]


[ شنبه 94/9/28 ] [ 12:50 عصر ] [ saba ] [ نظرات () ]

راهبرد ثبات گرایی در مقابله با بی ثبات سازی منطقه ای

 سر لشکر رحیم صفوی :

سند راهبردی امریکایی‌ها در سال 2012 منتشر شد که در آن گفته بودند ما دیگر هیچوقت جنگی مثل افغانستان و عراق را ایجاد نخواهیم کرد. ایران در این دو جنگ بسیار هوشمندانه عمل کرد. هدف امریکا در این دو جنگ روی کار آوردن دو دولت لائیک و دشمن ایران و پس از آن هدف نابودی ایران بود.ولی راهبرد ایران و راهبرد رهبری نظام بسیار هوشمندانه بود.

جنوب غرب آسیا را جغرافی‌دان‌ها منطقه‌ای شامل کشورهای افغانستان، پاکستان، ایران، ترکیه، سوریه، عراق، لبنان، فلسطین اشغالی، اردن، شش کشور شورای همکاری خلیج فارس و یمن می‌دانند.

برخی از اندیشمندان منطقه قفقاز شامل کشورهای آذربایجان، ارمنستان و گرجستان را هم در جزو کشورهای منطقه جنوب غرب آسیا آورده‌اند.

در سند چشم‌انداز بیست ساله کشور که توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام ترسیم ‌شده، تعیین شده که ایران تا سال 1404 قدرت منطقه غرب آسیا یا آسیای غربی باشد. در این تعریف آسیای میانه یا همان آسیای مرکزی را هم گنجانده‌اند. آسیای میانه یعنی ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان و ازبکستان.

اهمیت ژئوپولیتیکی و ژئواستراتژیکی منطقه:

به ندرت می‌شود منطقه‌ای به اهمیت جنوب غرب آسیا پیدا کرد. این منطقه قلب آسیا است. هارتلند جهان است. هم قلب سیاسی، هم قلب ایدئولوژیک، هم قلب امنیتی و هم قلب اقتصادی است. به طوری که اهمیت ژئوپولیتیکی و ژئواستراتژیکی این منطقه برای همه قدرت‌های جهانی شناخته شده است.

امریکایی‌ها بازیگر اصلی این منطقه هستند. اتحادیه اروپا مایل است در کنار امریکا بازیگر این منطقه باشد. فدراسیون روسیه با حضور در مسئله سوریه در حال ایفای نقش به عنوان یک بازیگر درجه دو در این منطقه است. چینی‌ها برای اینکه به اقتصاد برتر جهان در سال 2025 دست یابند، به نفت این منطقه چشم دوخته‌اند.هندی‌ها با حضورشان در افغانستان، با حضور در پیمان شانگهای می‌خواهند بازیگر این منطقه باشند. هندی‌ها الآن در افغانستان سد سلما را می‌سازند. این سد پشت سد دوستی -که با مشارکت ایران و ترکمنستان ساخته شده و آب مشهد را تأمین می‌کند- ساخته می‌شود که آب هریرود را کنترل می‌کند، اگر این سد افتتاح بشود، آب شهر مشهد قطع خواهد شد. ایران و ترکمنسان هم هیچ قراردادی با سرچشمه آب هریرود ندارند. این سد در زمان آقای هاشمی ساخته شد و در آن زمان و بعداً هم هیچ قراردادی با دولت افغانستان برای آب هریرود بسته نشد. ترکمن‌ها الآن در حال مذاکره با افغان‌ها هستند که گاز به افغان‌ها بدهند و در عوض آب بگیرند.

اهمیت انرژی موجود در منطقه:

حدود 63 تا 65 درصد ذخایر کشف شده نفت جهان در این منطقه و بیش از 35 درصد ذخایر شناخته شده گاز جهان در این منطقه است. هیچ منطقه‌ای به اندازه این منطقه نفت و گاز ندارد. عربستان سعودی به تنهایی 264 میلیارد و دو میلیون بشکه ذخایر نفتی دارد. 22 درصد ذخایر نفتی جهان در عربستان است و حدود هفت تریلیون متر مکعب گاز در منطقه عربستان است. عربستان روزانه ده تا یازده میلیون بشکه نفت تولید می‌کند. بعد از عربستان، ایران از نظر نفت در پله دوم قرار دارد. ایران در سال 2005، 137 میلیارد بشکه ذخایر نفتی داشته است. اخیراً ما میدان وسیع نفتی از حد فاصل شهر بستان، سوسنگرد، حمیدیه، غرب رودخانه کارون تا خرمشهر شامل 83 میلیارد بشکه نفت خام کشف کرده‌ایم. این منطقه همان منطقه‌ای است که در عملیات بیت‌المقدس‌(آزادسازی خرمشهر) آزاد شد. آمار این مقدار را باید به حجم قبلی اضافه کرد. ایران 17 تریلیون متر مکعب حجم گازی داریم. ایران الآن 17 درصد ذخایر گازی جهان را داراست. روس‌ها 26 درصد جهان را دارند. اگر نفت و گاز را ترکیب کنیم و انرژی تولید کنیم در این صورت ایران بیشترین انرژی جهان را را داردد و در ردیف اول انرژی جهان قرار می‌گیرد.بعد از ایران عراقی‌ها بیشترین ذخایر نفتی را دارند. عراقی‌ها حدود 130 میلیارد و بعد کویتی‌ها حدود 117 میلیارد ذخایر نفتی دارند.

تا زمانی که این انرژی در منطقه هست و دنیای صنعتی احتیاج به نفت و گاز دارد. این منطقه مورد توجه قدرت‌های بزرگ دنیا خواهد بود.

اهمیت ژئوکالچر منطقه:

اهمیت جغرافیای فرهنگی منطقه بسیار بالاست. تمام پیامبران بزرگ الهی همچون موسی کلیم‌الله‌(ع)، حضرت عیسی (ع) و حضرت محمد (ص) در این منطقه مبعوث شده‌اند.

خیزش و بعثت پیامبران بزرگ الهی در این منطقه شکل گرفته است. همچنین پیروزی انقلاب اسلامی در قرن بیستم در این منطقه تمام اوضاع را به هم ریخت. انقلاب اسلامی یک انقلاب جهانی است، انقلاب منطقه‌ای نیست، از این رو نظم ایدئولوژیک جهانی را به هم ریخته است. هم‌اکنون هم جهانی‌سازی و دهکده جهانی که امریکایی‌ها دنبال بودند و معتقد بودند تنها یک فرهنگ باید در جهان باشد و آن هم فرهنگ امریکایی بود. فرهنگ امریکایی یعنی همان لیبرال دموکراسی، چه در مفهوم فرهنگی، چه در مفهوم سیاسی و چه در مفهوم اقتصادی (اقتصاد بازار).

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 میلادی امریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که تنها قدرت ایدئولوژیک که می‌تواند در مقابل آن‌ها بایستد قدرت اسلام است. مرکزیت این قدرت اسلام ج.ا.ا است. تنها قدرتی که امروزه در مقابل فرهنگ غرب ایستاده است. واقعیتی است که امریکایی‌ها و اروپایی‌ها برای بشر پیام نجات بخشی ندارند. آن فرهنگی برای بشریت پیام نجات، پیام آزادی، پیام استقلال دارد، اسلام است. اسلامی که هم دنیا را و هم آخرت را تأمین می‌کند. دیگر پیام امریکایی‌ها و اروپایی‌ها برای بشر امیدبخش نیست. اسلام تنها نظام آزادی مبتنی بر بازگشت به فطرت است.

پیروزی انقلاب اسلامی معادلات جهانی را به هم ریخته و شکل‌گیری قطب قدرت جهان اسلام بزرگترین نگرانی امریکایی‌هاست. انقلاب اسلامی زمینه ساز انقلاب جهانی حضرت مهدی‌(عج) است.انقلاب اسلامی ایده شکل‌گیری قطب قدرت جهان اسلام را دنبال می‌کند. قطب جدید قدرتی که در قرن بیست‌و یکم انشاء‌الله ظهور خواهد کرد. یک میلیارد و ششصد و بیست میلیون مسلمانی که نگاهشان به ایران است. این عده هم جمعیت بزرگی هستند و هم نود درصد اعمال و رفتارشان یکسان است. همه مسلمان‌ها نماز می‌خواهند، روزه می‌گیرند، حج می‌روند و یک کتاب و یک خدا و یک پیامبر دارند.

بیداری اسلامی در منطقه:

ظهور و گسترش بیداری اسلامی موضوع با اهمیت دیگر منطقه است که در معادلات منطقه تأثیرگذاری جدی‌ای دارد. آن چه که در تونس، مصر و یمن اتفاق افتاده است. هدف امریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و برخی دولت‌های عربی از بوجود آوردن داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در منطقه جلوگیری از گسترش این بیداری اسلامی و به انحراف کشانده این مسیر می‌باشد.

اهداف امریکایی‌ها و دولت‌های اروپایی در منطقه:

عدم ثبات سیاسی در دولت های افغانستان، عراق، یمن، بحرین، عربستان سعودی، سوریه و لبنان یکی موضوعاتی است که اهمیت منطقه را دو چندان می‌کند.

14 سال است که در منطقه آشفتگی و تنش ایجاد شده است و سنگ بنای آن را آمریکا با راه انداختن سناریوی یازده سپتامبر 2001 گذاشت. رأس شبکه‌های CIA و موساد در راه‌اندازی این سناریو دخیل بودند که برای برخورد با مسلمانان و جهان اسلام انجام گرفت. با چند واسطه از انسان‌های نادان را اجیر کردند برای شکل‌گیری این بهانه.

امریکا در سال 2003 افغانستان و سپس عراق را به اشغال نظامی خود در آورد و در این دو جنگ بیش از 5000 نظامی امریکایی کشته 16000 هزار زخمی شدند و چند میلیون دلار هزینه این دو جنگ شد. در نهایت برنده اصلی این جنگ‌ها ایران شد.

سند راهبردی امریکایی‌ها در سال 2012 منتشر شد که در آن گفته بودند ما دیگر هیچوقت جنگی مثل افغانستان و عراق را ایجاد نخواهیم کرد. ایران در این دو جنگ بسیار هوشمندانه عمل کرد. هدف امریکا در این دو جنگ روی کار آوردن دو دولت لائیک و دشمن ایران و پس از آن هدف نابودی ایران بود.ولی راهبرد ایران و راهبرد رهبری نظام بسیار هوشمندانه بود. امریکایی‌ها نتوانستند به سیاست‌های کلان خود دست یابند و شکست خوردند. یک قانون اساسی نسبتاً اسلامی در عراق تنظیم شد، پارلمان شیعی که قدرت در اختیار این پارلمان است و رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و فرمانده نیروهای مسلح را تعیین می‌کند. یک نخست‌وزیر مسلمان در عراق حاکم است و به جای اینکه امریکایی‌ها بتوانند این‌ها را بر علیه ما بشورانند، بالاخره عراق فعلاً با ما هماهنگ است.افغانستان درست است که مقداری با ما فاصله گرفته ولی لایه‌های پایین افغانی‌ها با ما هستند.

سناریوی جدید آمریکا در منطقه

تا زمانی که صهیونیست‌ها در این منطقه هستند ناآرامی، تنش و جنگ در منطقه خواهد بود. منشأ اصلی ناامنی رژیم جعلی فاسد جنایت‌کار صهیونیستی است. تا موقعی که این رژیم و حکومت‌های وابسته به امریکا هستند تنش در منطقه وجود خواهد داشت.آمریکا بیش از بیست پایگاه در منطقه دارد، با شکست سناریوی قبلی امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها سناریوی جدیدی را در پنج سال گذشته در منطقه به اجرا گذاشتند و در آن ترکیه، قطر و عربستان را دخیل کردند.

ده‌ها هزار تروریست را از مناطق مختلف به سوریه انتقال دادند. فقط از چچن 14000 تروریست انتقال یافته‌اند. از عربستان 12000 نیرو به سوریه و عراق اعزام شده است ، از عراق 11000 نیروی القاعده هست.از لبنان 9000 نیرو تروریستی رفته، از تونس، پاکستان و ... هم تروریست رفته‌اند.

امریکا بدنبال تجزیه کشورهای عراق، لیبی، سوریه، یمن و در دراز مدت تجزیه عربستان سعودی و ترکیه است تا با شکل دادن کشورهای کوچک، آن‌ها را تابع خود در منطقه کند.

هدف اصلی آمریکایی‌ها در منطقه جنوب غرب آسیا بی‌ثباتی و ناامن‌کردن کشورهای منطقه خصوصاً کشورهای دشمن رژیم صهیونیستی است.

ایجاد امنیت برای رژیم صهیونیستی و غفلت ملت اسلامی از آزادی قدس شریف از دیگر اهداف امریکا در منطقه است. اگر این توان نیرویی، تجهیزاتی و مالی که در منطقه هزینه می‌شود بر علیه رژیم صهیونیستی هزینه می‌شد، شاهد تغییر معادلات در منطقه به نفع مسلمانان بودیم. ایجاد درگیری بین مسلمانان و غفلت از اهداف اصلی از اهداف امریکا در منطقه است.

 

فروش سلاح و تجهیزات به دولت‌های منطقه:

امریکایی‌ها طی چهار سال گذشته به کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس بیش از 50 میلیارد دلار سلاح فروخته‌اند. عربستان از 2010 تا 2014 حدود 30 میلیارد دلار سلاح خریداری کرده است. تنها قیمت یکی از بمب‌هایی که عربستان بر سر یمنی‌ها می‌ریزد حدود 5 میلیون و ششصد هزار دلار است.

کویتی‌ها در این بازه زمانی چهار ساله، 2 میلیارد دلار و اماراتی‌ها 10 میلیارد دلار سلاح خریداری کرده‌اند. ما در این 26 سال بعد از جنگ در مجموع تا به حال 10 میلیارد دلار سلاح خریداری نکرده‌ایم ولی امارات به آن کوچکی در طی چهار سال این مقدار سلاح خریداری کرده است. باراک اوباما در سخنرانی خود اعلام کرده است که بودجه نظامی متحدان ما در منطقه، 150 میلیارد دلار است. نفت را از این کشورها می‌برند، سلاح‌هایشان را به این دولت‌های وابسته می‌فروشند و آن سلاح‌ها را بر علیه مسلمانان منطقه و توسط همین دولت‌های وابسته بکار می‌گیرند. عربستان تا به حال 7000 نفر از یمنی‌ها را با این سلاح‌ها کشته است. از این سلاحهای خریداری شده یک تیر به سمت صهیونیسم شلیک نشده است.

جلوگیری از بیداری اسلامی

جلوگیری از بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی و تبدیل معادله جهاد و مقاومت به تکفیر و تروریسم.امریکا جوانان سنی را با این انرژی جهاد و مبارزه توانسته از کشورهای مختلف جمع کند و از این توان بر علیه خود مسلمانان در سوریه و عراق و یمن استفاده کند. ایجاد درگیری بین سنی، شیعه چهره اسلام تکفیری و لائیک را در مقابل اسلام صلح و آشتی میان ملت‌ها ترویج می‌دهد.

مقابله ژئوپلیتیکی با ایران

هم اکنون در منطقه در مقابل ایران،روسیه، عراق، سوریه و حزب‌الله لبنان، دولت‌های امریکا،اروپا، ترکیه، عربستان سعودی، قطر و رژیم صهیونیستی هستند. ایران در سوریه و عراق زمین جبهه رزم را در اختیار دارد و قدرت مانور زمینی با ایران است وحتی روسیه چنین توانمندی‌ای ندارد و تنها در حوزه هوایی مبارزه می‌کند. به همین منظور ایران نفوذ قابل توجه سیاسی پیدا کرده است. مردم سوریه و مردم عراق با مشاهده موضع ایران در منطقه عاشق ایران و رهبری نظام شده‌اند.

امروز قدرت استراتژیکی ایران از مرزهای کشورش به سوریه و عراق و دریای مدیترانه رسیده است. عمق استراتژیکی ایران گسترده‌تر شده و به تناسب آن قدرتش نیز افزایش پیدا کرده است. رد طول تاریخ چند هزار ساله ایران، این سومین بار است که ایران قدرت نفوذ خود را تا مدیترانه می‌برد.

امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها نه تنها از ایدئولوژی ما می‌ترسند. می‌دانند که ما هم سابقه چند هزار ساله قبل از اسلام داریم، که ایرانی‌های یک قوم شجاع هستند با سابقه رشادت‌های زیاد.می‌دانند این قوم، قوم عجیبی است و تمدن دارد.امریکایی‌ها تنها وضع فعلی ما را نمی‌بینند بلکه به گذشته تمدنی ما نیز نظر دارند. از پنج تمدن بزرگ جهانی که بنیان‌گذار مدنیت هستند (تمدن‌های چین، هند، ایران، مصر و یونان) سابقه تمدن ایرانیان را مورد توجه قرار می‌دهند. پس از اسلام نیز این تمدن هم قوی‌تر و مستحکم‌تر شده و هم ایدئولوژی محکمی که بر گرفته از قیام امام حسین‌(ع) و اعتقاد به صاحب‌الزمان (عج) شکل گرفته، وزن ژئوپلیتیکی ایران را افزایش داده است، به همین خاطر عربستان سعودی و ترکیه این‌قدر در مقابل ما می‌ایستند.

بی‌شک ایران با فعالیت‌های مستشاری خود در عراق و سوریه ایدئولوژی خود را در قالب اخلاق و منطق به مردم منطقه نشر می‌دهد. الآن مردم منطقه عاشق رزمندگان ایرانی هستند و وقتی آن‌ها را در لباس رزم می‌بینند به قصد تبرک به لباسشان دست می‌کشند.


[ شنبه 94/9/14 ] [ 9:9 صبح ] [ saba ] [ نظرات () ]

درس‌های مکتب عاشورا 

اگرچه واقعه کربلا با شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان و اسارت خانواده آن امام همام، به ظاهر با شکست مواجه شد، اما در واقع یکی از بزرگترین پیروزی‌های اسلام در جریان همین واقعه بزرگ رقم خورده است، اصولاً حیات اسلام در شرایطی که دولت فاسد اموی با بدعت‌گذاری‌های مختلف سعی در ارائه چهره‌ای نادرست از اسلام ناب محمدی(ص) داشت و آخرین دین آسمانی در آستانه فروپاشی قرار گرفته بود، این آیین الهی بدون قیام عاشورا نمی‌توانست، امتداد داشته باشد و لذا فلسفه اصلی نهضت عاشورا را باید در همین نکته جستجو کرد، البته حادثه کربلا در متن و بطن خود سرشار از درس‌ها و نکته‌های ارزشمند فراوانی است که همگی آنها ریشه در سیره ائمه(ع) دارد، اما چند نکته جلوه پررنگ‌تری دارد.

قطعاً به همین دلیل است که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در بسیاری از سخنرانی‌هایشان با اشاره به اهمیت این واقعه‌ی تاریخی و نکات مورد اشاره، می‌فرمایند: «ملت بزرگ ما باید خاطره عاشورا را با موازین اسلامی، هر چه شکوهمندتر حفظ نماید.» و مجدداً در مورد دیگری یادآوری می‌کنند: «این محرم را زند ه نگه دارید؛ ما هر چه داریم از این محرم است». و باز در موردی دیگر نیز تأکید می‌کنند: «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.»

از همین روست که علما، مراجع و بزرگان دین نیز، همواره بر بیان نکات محتوایی حادثه کربلا تأکید داشته‌اند. امام خامنه‌ای(دامت برکاته) در این رابطه در تیرماه سال 1393 در دیدار عزاداران و متولیان هیئت رزمندگان اسلام فرمودند: «چقدر خوب است که در محافل هیئت‌ها، به مسئله قرآن – قرآن‌خوانی و معارف قرآنی – اهتمام ورزیده بشود، چقدر خوب است که در این نوحه‌خوانی‌ها مضامین اسلامی، مضامین انقلابی، مضامین قرآنی گنجانده بشود، یک وقت هست که سینه می‌زنند و صدبار با تعبیرات مختلف مثلاً می‌گویند «حسین وای»، خب این یک کاری است، اما هیچ فایده‌ای ندارد و هیچ چیزی انسان از «حسین وای» نمی‌فهمد و یاد نمی‌گیرد، یک وقت هست که شما در همین مطلبی که {عزادار} تکرار می‌کند و حرفی که {با آن} سینه می‌زند، با زبان نوحه و با زبان شعر، یک مسئله‌ی روز، یک مسئله انقلابی، یک مسئله اسلامی، یک معرفت قرآنی را می‌گنجانید؛ او وقتی تکرار می‌کند، در ذهن او ملکه می‌شود، این خیلی با ارزش است، کاری است که هیچ‌کس غیر از شما نمی‌تواند این‌کار را بکند، ...»

ایشان در جای دیگر در این رابطه در تاریخ 5/5/88 می‌فرمایند: «امام حسین را فقط به جنگِ روز عاشورا نباید شناخت؛ آن یک بخش از جهاد امام حسین است. به تبیین او، امر به معروف او، نهی از منکر او، توضیح مسائل گوناگون در همان منی و عرفات، خطاب به علما، خطاب به نخبگان- حضرت بیانات عجیبی دارد که تو کتاب‌ها ثبت و ضبط است- بعد هم در راه به سمت کربلا، هم در خود عرصه‌‌ی کربلا و میدان کربلا، باید شناخت.

حجت‌الاسلام فلاح‌زاده در مورد ویژگی‌های یک مداحی خوب از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌گوید: من یاد دارم و حضور داشتم که حضرت آقا به دو نفر از مداحان معروف کشور که در دو جلسه جداگانه بعد از مراسمی که داشتند در حضور آقا و مجلس عزایی که آقا برپا می‌کنند، بعد از اینکه خدمت آقا رسیدند من از نزدیک می‌شنیدم که حضرت آقا فرمودند این مداحی شما باید منبر آموزنده باشد. بعد توصیه کردند قصیده‌هایی را بگردید پیدا کنید و یادم هست از دیوان صائب هم نام بردند که فرمودند در دیوان صائب هست از این قصیده‌های پرمغز و پرمحتوا که می‌توانید استفاده کنید و مداحی شما باید یک منبر آموزنده باشد که مخاطبان شما مطلب یاد بگیرند و بر معرفت‌شان افزوده شود. مطالب تاریخی مربوط به ائمه اطهار، مصائبی که بر آنها وارد شده است، جنایاتی که دشمنان آنها مرتکب شده‌اند، اینها در مداحی باشد ان‌شاءالله.

حجت‌الاسلام قرائتی نیز در این باره می‌گوید: حدیث داریم در مجالس عزاداری «احیوا أمرنا» (بحارالانوار/ج1/ص200) یعنی امور ما اهل بیت باید زنده باشد. این آقا که بالای منبر رفت، این شعار را که خواند چه چیزی زنده شد؟ آیه ای تفسیر شد؟ تاریخ کربلا مطرح شد؟ موعظه‌ای شد؟ چه مطرح شد؟ این شاعر این شعری که خواند مردم چقدر رشد کردند؟ بعضی شعرها در شأن اهل بیت نیست. دورت بگردم. خوب مادر هم به بچه‌اش می‌گوید: دورت بگردم. چشمات کمونه، ابروت کمونه، قدت قشنگه، آیا مثلاً ابالفضل این است؟! شعری که خوانده می‌شود باید در آن رشد باشد. منبری باید حرف‌هایش رشد داشته باشد.

اهمیت حفظ دین و نظام اسلامی: همانگونه که اشاره شد، اصولاً فلسفه‌ی قیام عاشورا احیاء و حفظ دین بوده و این نکته محوری‌ترین درس و اصلی‌ترین هدف قیام کربلاست، حضرت امام خمینی(ره) و نائب برحق ایشان امام خامنه‌ای(دامت برکاته) نیز در بسیاری از سخنرانی‌هایشان این موضوع یعنی اولویت و ضرورت حفظ دین در تمام شرایط را مورد تأکید قرار داده‌اند و حفظ دین و نظام را از اوجب واجبات برشمرده‌اند.

عدالت خواهی: یکی از دلایل حماسه‌ی کربلا، احیاء دین و به تبع آن عدالت‌خواهی و گسترش عدالت در سطح جهان است، به عبارت دیگر گسترش عدالت همان هدفی است که در ردیف آرزوهای انسان قرار داشته و در دین اسلام از جایگاه ویژه و حیاتی برخوردار است و این نکته‌ای است که امام حسین و یاران باوفایشان حاضر می‌شوند جان خود را در مسیر کسب آن فدا نمایند.

ظلم‌ستیزی: شجاعت مقابله با ظلم و ایستادگی و عدم بیعت و سازش‌ناپذیری در برابر ظالم درس دیگری است که اگرچه در واقع امویان را هدف قرار داده بود، اما قطعاً حضور در این میدان به یک مکان و زمان خاص اختصاص ندارد، گاه ممکن است این مبارزه در یک محدوده مشخص و محلی در مصاف با طواغیت و فرصت‌طلبان محلی شکل بگیرد و گاه از ابعاد بزرگتری برخوردار ‌شده و در یک جبهه گسترده‌تر، مبارزه با استکبار جهانی را شامل شود و جنبه بین‌المللی پیدا ‌کند.

امر به معروف و نهی از منکر: امر به کمال‌جویی و اقامه دین و ایستادگی در برابر ظالم، همچنین مبارزه با مفاسد اخلاقی و اقتصادی کسانی که بیت‌المال مسلمین را در اختیار خود گرفته بودند و تأکید بر عدالت‌طلبی و نفی ظالمان در حادثه عاشورا، مصداق عینی و عملی‌ی راهبردِ ارزشمندی است که متضمن سلامت و امنیت جامعه اسلامی است ، این حرکت نشان می‌دهد که از نظر اسلام حفظ سلامت و امنیت جامعه در ابعاد مختلف آن، مستلزم انجام دقیق، مستمر و فراگیر فریضه امر به معروف و نهی از منکر است و در صورت لزوم مسلمین وظیفه دارند تا در چارچوب شرع و قانون، حتی تا پای جان، به انجام آن مبادرت نمایند.

ولایتمداری: نهضت کربلا، ولایتمداری را لازمه و رمز بقای اسلام و نظام اسلامی معرفی نموده و حضرت ابوالفضل(ع) و اعضای خانواده و دیگر یاران امام را نمونه‌های بارز ولایتمداری در سخت‌ترین شرایط معرفی می‌کند.

بیان اهمیت حق‌الناس: در روایات متعدد نقل شده که امام(ع) شب قبل از واقعه عاشورا، بیعت را از عهده همه همراهان و به‌خصوص کسانی که حق‌الناسی را بر گردن داشتند، برداشتند و به این ترتیب با اولویت به ادای حق‌الناس، آنان را به پرداخت بدهی و دیون خود توصیه فرمودند و در واقع با این رفتار، ادای دین را از حضور در جنگ و همراهی با خود برتر معرفی کردند.

در روایات متعدد دیگری نیز نقل شده که امام نه تنها در مسیر حرکت کاروان به شدت مراقب بودند تا به‌واسطه حرکت کاروان عمداً یا سهواً به اموال مردم بین راه آسیبی وارد نشود، بلکه در برخی از روایات نقل شده که برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به اموال و زراعت ساکنین کربلا، زمین منطقه نبرد را خریداری نموده و در روایتی دیگر حتی زائران حرم خود را نیز از تعدی به اموال مردمی که در مسیر حرکت زائران قرار دارند، به شدت بر حذر می‌دارند.

توجه به محرومین: رسیدگی به محرومین و مستضعفین جامعه همواره در اولویت کارهای ائمه معصومین(ع) قرار داشته است، این واقعه در مسیر حرکت کاروان عاشورا زمانی نمود پیدا می‌کند که بنا بر روایاتی امام(ع) قبل از رسیدن به دشت کربلا از اعضای خانواده خود می‌خواهند تا قبل از ورود به صحنه نبرد، زیورآلات و دارایی‌های ناچیز خود را به مستمندان و فقرا اهداء نمایند و در روایتی دیگر نقل شده که امام در شب عاشورا با بخشیدن لباس‌های همراه خود، زمینه آزادی تعدادی را فراهم می‌نماید .              

جوانمردی و اجتناب از خونریزی: اسلام دین صلح و دوستی است و پیوسته نسل بشر را مگر در مواردی که در معرض خطر جدی قرار گرفته باشد، از دامن زدن به آتش جنگ و خونریزی برحذر داشته است، از همین رو امام حسین(ع) در جریان حادثه کربلا در گام نخست با اعزام مسلم‌ابن عقیل به عنوان سفیر صلح و نماینده خود تلاش کردند تا بدون خونریزی غائله را به سرانجام برسانند و حتی در ادامه مسیر و در برخورد با لشکر حر آنها را سیراب نموده و هنگامی که با پیشنهاد نبرد با او از سوی یارانش مواجه می‌شوند، از آغازگری جنگ پرهیز می‌کنند و حر را به پذیرش راه حق رهنمون می‌شوند، که سرانجام همین هدایتگری سرنوشت او را تغییر می‌دهد.

حضرت در برخورد با شمر نیز که پیش از آغاز جنگ، طلبکارانه و به ظاهر از موضع قدرت برای گفتگو نزد ایشان آمده بود، از کشتن وی خودداری نمودند و در عین حال کاملاً مقتدرانه و قاطعانه خواسته نامشروع دشمن را رد کردند و حاضر نشدند، در برابر زیاده‌خواهی دشمنان سرتعظیم فرود آورند.

غلبه افراد کم در برابر انبوه دشمن: روایات موجود تعداد دشمن در این جنگ را بین 12000 تا 35000 نفر اعلام کرده‌اند و ابن‌طاوس می‌گوید؛ این تعداد تا شب ششم محرم به بالغ بر 20 هزار نفر رسیده است، معروفترین روایات تعداد یاران امام را نیز 72 تا 123 تن اعلام کرده‌اند، متقابلاً مورخان تعداد کشته‌های دشمن در این نبرد را بیش از 200 نفر یعنی سه برابر کل یاران شهید امام(ع) نوشته‌اند و این خود بیانگر نصرت الهی و مصداق آیه شریفه «کم من فئه قلیله، غلبت فئه کثیره» است .

اهمیت ادای واجبات دین در سخت‌ترین شرایط: یکی از درس‌های بزرگ کربلا، اهتمام امام و یاران ایشان به ادای واجبات است، آن هنگام که در اوج نبرد، نماز ظهر عاشورا را به پا می‌دارند و با این عمل اهمیت انجام این فریضه و سایر واجبات الهی را متذکر می‌شوند.

باز بودن راه توبه در هر شرایطی: بازگشت حر به راه حق، علاوه بر بیان تأثیر کلام امام(ع) در عمق جان وجدان‌های مستعد، نشان می‌دهد که راه بازگشت به مسیر حق، هیچ‌گاه بسته نیست و اگر انسان اراده کند، خداوند نیز او را برای یافتن مسیر تکامل و تعالی تا کسب قرب الی الله هدایت خواهد نمود.

نقش تبلیغ در قیام: حادثه کربلا آنگاه به اهداف کامل خود دست یافت که حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) با خطبه‌های آتشین خود، ماهیت ظالمانه امویان را افشاء نموده و اثربخشی قیام را از این طریق مضاعف ساختند و این رفتار و عملکرد موضوع دیگری است که اهمیت تبلیغات و اطلاعی‌رسانی درست و به‌هنگام را روشن می‌سازد.

هدفمندی حرکت و آگاهانه بودن عمل: روایات اسلامی نشان می‌دهد تمام حرکت امام حسین(ع) از بدو حرکت تا پایان کار کاملاً هدفمند و با آگاهی کامل نسبت به عواقب آن صورت گرفته است ، اصولاً نهضت بزرگی چون نهضت کربلا نمی‌توانسته است بدون برنامه‌ریزی و آینده‌نگری به شکلی که واقع شد، صورت گرفته باشد که در غیر این‌صورت حرکتی بیهوده و عبس تلقی می‌شد و این نکته را باید راز ماندگاری این واقعه به حساب آورد.

عمل به تکلیف: صبر و شکیبایی، اخلاص در عمل و کار برای رضای خدا و یقین قلبی همان چیزی است که از آن به عنوان عمل به تکلیف و انجام وظیفه در مسیر کسب رضایت الهی یاد می‌شود و این نیز نکته‌ای است که نه تنها در جنگ با دشمنان دین، بلکه در هر کار بزرگ و کوچک دیگری حتی آنجا که کسب پیروزی مادی قطعی نیست و یا حتی در جایی که پای منافع شخصی در میان است، کاربرد داشته و حائز اهمیت است.

واجب بودن دفاع بر همه افراد: واقعه کربلا ثابت کرد که دفاع از دین و ایستادگی در برابر ظالم اگرچه یک یک وظیفه همگانی است و به قشر و گروه خاصی اختصاص ندارد و با آنکه مشمول کودکان سالخوردگان نمی‌شود، اما آنگاه که اقتضاء کند، پیر و جوان و کودک و زن و مرد وظیفه دارند تا در حمایت از دین حق و دفاع از مظلوم همچون کودک خردسالی مانند؛ حضرت علی اصغر تا پیرمرد کهن‌سالی مانند؛ حبیب‌ابن‌مظاهر بپا خیزند و جان خویش را فدا نمایند .

ظلم پایدار نمی‌ماند: خداوند در آیات مختلفی از قرآن مجید به اجتناب ناپذیر بودن سنت‌های الهی اشاره نموده و تحقق وعده‌های الهی در برخورد با ظالمان و ستمگران را مورد تأکید قرار داده است، داستان‌های مختلفی نیز در این کتاب آسمانی بیان شده که همگی دلالت بر سرانجام شوم دشمنان خدا دارند، سرانجامی که گاهی در همین دنیا و گاه در آخرت و در بسیاری از موارد در هر دو جهان گریبان خاطیان و گنهکاران را گرفته است و قیام مختار نمونه بارزی است که تحقق این وعده الهی در جهان مادی را به‌خوبی به تصویر کشیده است.

غیرت در خانواده و برای خانواده: مراقبت بی وقفه و مستمر امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) و یاران ایشان از حریم اهل‌بیت(ع) در اطراف خیمه‌ها در تمام مراحل جنگ و تا آخرین لحظات حیات از یکسو و تلاش مثال زدنی خانواده حضرت پس از اسارت برای حفظ حجاب، درس دیگری است که هرگز نباید مورد غفلت زنان و مردان مسلمانی قرار گیرد، که خود را پیرو و مطیع شهدا و اسرای کربلا می‌دانند.

مبارزه با هوای نفس: تاریخ اسلام بارها شاهد رفتارهای سخاوتمندانه این بزرگواران و عدم دلبستگی آنان به علائق دنیوی و مال دنیا بوده است و همانگونه که اشاره شد این رفتار در سیره همه ائمه معصومین(ع) مصداق داشته است، به گونه‌ای که بارها کل مال و دارایی خود را به دیگران بخشیده‌اند و همواره با اختیار و اراده کامل، ملاقات و لقای پروردگار را بر زندگی دنیوی ترجیح داده‌اند و همین رفتار آسمانی است که باعث می‌شود در مصاف با ناملایمات و سختی‌ها به راحتی از زندگی مادی خود دست کشیده و به دفاع از حریم دین خدا بپردازند.

توجه و توکل به خدا و قرآن: امام حسین(ع) با آنکه خود قرآن ناطق هستند، اما هیچ‌گاه توسل و تمسک به آیات الهی و دعا نیایش در محضر باریتعالی را فراموش نمی‌کردند، تا جایی که شب عاشورا از دشمن فرصت خواستند تا آخرین شب را به تلاوت قرآن و دعا و نیایش بپردازند و باز این درس دیگری است که در ابتدای این وجیزه به نقل از مقتدای مسلمین جهان، امام خامنه‌ای خطاب به مداحان و قبل از آن نیز به آحاد اقشار جامعه بیان گردید.

کلام آخر اینکه؛ تمام اهداف کربلا را باید در کلیدواژه‌هایی مانند؛ آنچه در بالا مورد اشاره قرار گرفت، جستجو نمود و بی‌شک بیان این موارد در منابر و مجالس وعظ و نیز تمسک به این سیره و روش و عمل به این دروس از سوی مسلمانان، همان چیزی‌ است که بنا بر توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی(دامت برکاته) باید بیش از پیش مورد توجه شعرا، خطبا، وعاظ، مداحان اهلبیت(ع) و همچنین عزاداران پرشور حسینی قرار گیرد..


[ شنبه 94/9/14 ] [ 8:59 صبح ] [ saba ] [ نظرات () ]

                هر چه خدا بخواهد همان می شود

     عملیات کربلاى پنج بود. در یک کانال پناه گرفته بودیم و فاصله ما با عراقى ها کم تر از 200 متر بود. شهید حمید باقرى بالاى کانال ایستاده بود. صدایش زدیم حمید بیا داخل کانال . این جا امن تر است .ممکن است هدف قرار بگیرى . او در جواب گفت : هر چه خدا بخواهد همان مى شود بعد از چند دقیقه او آمد پایین و در پشت کانال مشغول نماز شد. در همین حین خمپاره ای کنارش خورد و به شهادت رسید. ما خواستیم خود را به بالاى سر او برسانیم که خمپاره دیگرى درست روى پیکر مطهرش خورد و همچون گلى او را پرپر کرد. بعد از مدتى به صحبت او فکر کردم که مى گفت هر چه خدا بخواهد همان مى شود. وقتى در معرض دید و تیر بود هیچ اتفاقى نیفتاد، ولى هنگامى که از دید و تیر خارج شد، در هنگام نماز به شهادت رسید و باز هم ثابت شد، هر چه خدا بخواهد همان مى شود.

 

 شهید حمید باقری

منبع : نماز عشق - راوی : سید محمد میر محمد على


[ شنبه 94/9/14 ] [ 8:57 صبح ] [ saba ] [ نظرات () ]

شوخی ازدواجی

مردی داشت در خیابان حرکت می کرد که ناگهان صدایی از پشت گفت: اگر یک قدم دیگه جلو بروی کشته می شوی مرد ایستاد و در همان لحظه آجری از بالا افتاد جلوی پایش

 

 مرد نفس راحتی کشید و با تعجب دور و برش را نگاه کرد اما کسی را ندید. به هر حال نجات پیدا کرده بود.

 

به راهش ادامه داد.

به محض اینکه می خواست از خیابان رد بشود باز همان صدا گفت : بایست مرد ایستاد و در همان لحظه ماشینی با سرعتی عجیب از کنارش رد شد.

بازهم نجات پیدا کرده بود.

 

مرد پرسید تو کی هستی و صدا جواب داد : من فرشته نگهبان تو هستم . مرد فکری کرد و گفت :

 

 اون موقعی که من داشتم ازدواج می کردم کدوم گوری بودی؟؟!!


[ شنبه 94/9/14 ] [ 8:56 صبح ] [ saba ] [ نظرات () ]

ویژگی‌ها، کارکردها و آفات هیئات مذهبی

هیئت یک سنگر منحصربه‌فرد و ویژه است که باید در شناسایی و رصد کردن معضلات فرهنگی فعال باشد

«هیئت» را می‌توان قدیمی‌ترین تشکل دینی و سیاسی در جامعه‌ی ایران دانست. نقش هیئت‌ها در مبارزه علیه رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی، و پس از آن تا به امروز در عرصه‌های مختلف دینی و فرهنگی و سیاسی بر کسی پوشیده نیست.
ویژگی‌های هیئت، کارکردهای آن، آفت‌های کنونی آن و همچنین اهمیت نقش هیئت‌ها در مبارزه با نفوذ فرهنگی دشمن موضوعی است که در گفتگو با «مهدی سلحشور» مداح اهل بیت
علیهم‌السلام مورد بحث و بررسی قرار داده‌ایم:

چه مؤلفه‌هایی در هیئت و عزاداری سیدالشهدا وجود دارد که می‌تواند توده‌ی مردم را جذب خود کند؟ تفاوت هیئت‌های مذهبی با سایر تشکل‌های دینی، فرهنگی و سیاسی در چیست؟
در نگاه اول، هیئت سیدالشهدا یک کانون جوشان محبت و عاطفه است، هیئت یعنی محل قرار دل‌ها در این دنیای پرازدحام و عصر آهن. آن چیزی که روح و صفا می‌بخشد به جان‌ودل یک انسان، محبت و عاطفه است؛ آن هم محبتی از جنس نور از چشمه‌ی زلال اهل‌بیت
علیهم‌السلام و به نظر هیئت؛ ارضاکننده‌ی این بُعد بسیار مهم در زندگی بشر است.
دومین مؤلفه‌ی جذاب هیئت؛ ارضای بُعد آرمان‌گرایی انسان است. روضه یعنی ترسیم حالات عمیق و دردناک یک انسان کامل در راه رسیدن به یک هدف والا و قدسی و بلکه سوق دادن همه‌ی بشریت به آن قله‌ی کمال. اینکه سیدالشهدا روز عاشورا طفل شیرخواره‌اش را روی دست گرفت و آمد وسط میدان بلا، یعنی نقطه‌ی اوج بشریت، یعنی یک انسان کامل با تمام سرمایه به مصاف تمام زشتی‌ها می‌رود و با شهادت علی‌اصغرش، فضاحت جبهه‌ی باطل و حقانیت جبهه‌ی حق را اثبات می‌کند. این یعنی نجات بشریت که در زیارت اربعین هم آمده است: «و بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ وَ حِیرَة الضَّلالَه» خونش را بهای بیداری و نجات ما کرد.

سومین مؤلفه، همین شور و به ‌تعبیر امام خمینی رحمه‌الله علیه هیاهوست. حضرت امام رحمه‌الله علیه می‌فرمودند: هر مکتبی که پایش سینه‌زن نباشد، نمی‌ماند. این شور و هیاهو خودش جذابیت هدفمند خاصی را به دنبال دارد. این اوج عاطفه است که انسان از غم عزیزش بر سر و سینه بزند.
چهارمین مؤلفه اینکه هیئت محلی برای ابراز مودت به اهل‌بیت و رسیدن به همدلی، تفاهم، برادری و صمیمیت است. اینکه جمعی در یک نقطه‌ی مشترک با هم احساس شراکت عمیق دارند و برای آن ابراز همدردی می‌کنند، خود از جذابیت‌های هیئت است. اصلاً دیدن این صورت‌های خیس از اشک، یک جاذبه‌ی ویژه است که برکت‌های فراوان دارد.
 
به عنوان پنجمین مؤلفه باید بگویم هیئت یک مأمن امن و پناهگاه مطمئن است که نقش بسیار سازنده‌ای در تأمین امنیت و آرامش دارد. در زیارت جامعه هم آمده است که اهل‌بیت «کهف‌الوری» هستند.
ششمین مؤلفه که وجه تمایز هیئت با سایر تشکل‌های مذهبی و فرهنگی است، درونی و جوششی بودن آن است، برخلاف تشکل‌های دیگر که نوعاً دستوری و بیرونی و فرمایشی هستند. آنچه هیئت را هیئت می‌کند و باعث تجمع قلوب می‌شود، همین علقه‌ی درونی و پیوند فطری با سیدالشهداست. کسی این ظرفیت را ندارد که این موج عظیم تجمع را با هر امکانات و ابزاری ایجاد کند. اینکه ائمه به ما گفته‌اند: «إنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةٌ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَنْ تَبْرُدَ أَبَداً»، حکایت از این حرارت درونی ناگفتنی دارد که امتیاز ویژه و منحصربه‌فرد هیئت است. این شش مؤلفه باعث جذب توده‌ی مردم به هیئت می‌شود و تفاوت هیئت با تشکل‌های دیگر را به طور کامل نشان می‌دهد.

آفت‌هایی که هیئت‌های کنونی را تهدید می‌کند، کدام‌ هستند و چگونه می‌توان بر آن‌ها فائق آمد؟
برخی آفات درونی هستند؛ یعنی مربوط به محدوده‌ی خود هیئت و جبهه‌ی خودی است و برخی آفات بیرونی و از ناحیه‌ی دشمن‌اند. آفات درونی را می‌توان این‌طور تقسیم کرد که برخی از آن‌ها مربوط به محتوای هیئت هستند و برخی مربوط به شکل و قالب آن. آن دسته از آفات درونی که مربوط به محتوای هیئت است، ناشی از عدم توازن یا حتی تغافل در هر یک از سه عنصر اساسی محتوای مداحی‌هاست که حضرت آقا فرمودند و آن سه عنصر عقل، حماسه و عاطفه هستند. متأسفانه بعضی این سه عنصر را به طور کامل ادا نمی‌کنند و این منجر به کم اثر یا بی‌اثر شدن کار یا موجب بروز رخدادهای بدی می‌شود. برای مثال، اینکه ما فقط بر عاطفه تکیه کنیم و صرف اشک گرفتن برای ما ارزش باشد، یکی از آفت‌هاست. آن وقت متوسل به هر روشی برای اشک گرفتن می‌شویم.
بنابراین عدم رعایت تعادل این سه عنصر باعث به وجود آمدن یک خطر بزرگ برای هیئت‌ها می‌شود و آن خطر «تخدیر» هیئتی‌هاست. به این معنا که یک عده مست و سرخوش و بی‌خبر از جامعه تربیت می‌شوند و به گمان اینکه نوکر اهل‌بیت هستند، دچار توهم معنویت می‌شوند، درحالی‌که هیچ حرکت و جنبشی مشاهده نمی‌شود. هیئت رفتن این عده فقط جنبه‌ی تخلیه کردن عواطف و احساسات پیدا می‌کند. بلاتشبیه کاری که مواد مخدر می‌کند این است که انسان را در توهم و بی‌خبری قرار می‌دهد. هیئت مخدر یعنی هیئتی که انسان را مست و مدهوش و بی‌خبر و بریده از امام حسین
علیه‌السلام بار می‌آورد. درحالی‌که انسان خودش هم متوجه نیست و خدای‌نکرده مشمول این آیه‌ی قرآن کریم می‌شود: «قُل هَل نُنَبِّئُکُم بِالاَخسَرینَ اَعمالًا، اَلَّذینَ ضَلَّ سَعیُهُم فِى الحَیوةِ الدُّنیا وَ هُم یَحسَبونَ اَنَّهُم یُحسِنونَ صُنعًا»؛ زیانکارترین گروه انسان‌ها کسانی هستند که فکر می‌کنند آدم‌حسابی هستند، نوکرند، غلام‌اند، مداح‌اند، سینه‌زن‌اند، اما در واقع نیستند. این «یحسبون انهم یحسنون صنعا» یعنی تخدیر. این خطرناک‌ترین آفت درونی هیئت در بخش محتوایی است.

اما آفات درونی که مربوط به شکل و قالب هیئت‌هاست و ممکن است دامن‌گیر همه‌ی ارکان هیئت، یعنی سخنران، مدیر، مداح و مستمعین باشد، آفاتی مانند حسادت‌های منفی، شهرت‌طلبی‌ها، اسراف، ریخت‌وپاش و همچنین آنچه مربوط به شخص مداح است، برجسته‌تر است که در حوزه‌ی فنی مانند سبک‌ها و اجرای آن‌ها مشاهده می‌شود. باید از سبک‌های آلوده پرهیز کرد. تعبیر رهبر معظم انقلاب در این موضوع بسیار عالی است که می‌فرمایند محتوای عالی و قدسی را در ظرف آلوده و نجس نباید ریخت.
آفاتی که از ناحیه‌ی بیرون، یعنی دشمن، دامن‌گیر هیئت می‌شود نیز بسیار مهم است، چون هیئت‌ها بسیار در جنگ نرم مؤثر و کارآمد هستند و اصلاً به تعبیری می‌توان گفت انقلاب ما یک انقلاب هیئتی بود و از هیئت‌ها رشد و نمو پیدا کرد. قطعاً دشمن برای صدمه زدن به این سنگر مهم و منحصربه‌فرد تمام تلاشش را خواهد کرد. اگر توانش این امکان را بدهد که مانع برگزاری هیئت شود، قطعاً مضایقه نمی‌کند که الحمدالله و به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و خون شهدا، هرگز این امکان را ندارد. اما دشمن درصدد تضعیف، تخریب و نفوذ در آن‌ها و خنثی کردن آن‌ها هست و خواهد بود.


رهبر انقلاب در یکی از سخنرانی‌های خود می‌فرمایند: «هیئت‌های مذهبی باید کلاس درس باشند؛ یعنی اگر کسی ده جلسه یا یک دهه رفت پای منبری نشست، آخر دهه احساس کند یک مطلب را فهمیده است... این جزء نقص‌های کنونی کشور ماست.» برای حل این موضوع که از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب است، چه باید کرد؟
بله، واقعاً هیئت یعنی کلاس درس و حتی حضرت آقا در یکی از دیدارهایشان با مداحان فرمودند مداحی یعنی معلمی. به نظر می‌رسد یک کلاس موفق و پرثمر باید دارای این خصوصیات باشد: اول خود معلم باید شاخصه‌های لازم را داشته باشد. مداحی به‌مثابه‌ی معلمی زمانی به ثمر می‌نشیند که مداح دارای منظومه‌ی فکری و شناخت و مطالعات دینی با تکیه بر منابع اصیل دینی مانند آثار امام خمینی
رحمه‌الله علیه، رهبر معظم انقلاب، شهید مطهری، آیت‌الله مصباح و سایر بزرگان باشد. مداح تا خود شاگردی علما و بزرگان دین را نکند، نمی‌تواند جریان‌ساز و معلم باشد.

در یک کلاس درس، مواد آموزشی و اهداف آن ترسیم شده است، اما متأسفانه در هیئت مشکل بزرگی داریم. حرکت هیئت‌ها مبنی بر یک برنامه‌ی منسجم و نظام‌مند که از یک اتاق‌فکر تراز انقلاب اسلامی نشئت گرفته باشد، نیست. البته حرکت‌هایی انجام گرفته است، ولی به‌هیچ‌وجه راضی‌کننده و کافی نیست و باید هرچه زودتر برای این داستان فکری شود.
مداح باید روی روضه و سینه‌زنی کار عمیق کرده باشد. علاوه بر اینکه چیزهایی بخواند که براساس منابع اصیل دینی باشد. باید مخاطبش را هم جلو ببرد؛ یعنی مخاطب بعد از یک دهه شرکت در هیئت، یک گره از گره‌های ذهنی‌اش باز شده یا مطلبی جدید آموخته باشد.

مداحی یک هنر است. مداح علاوه بر مطالبی که به‌صورت عیان ذکر می‌کند، باید روی ضمیر ناخودآگاه مخاطب هم کار کند. به طور مثال، رهبر معظم انقلاب که نگاه‌ها و مبانی ایشان مبتنی بر قرآن و سیره‌ی اهل‌بیت علیهم‌السلام است، بارها پیرامون تکریم نسل جوان، تأثیر نسل جوان در حل بحران‌ها و استفاده از جوان در مسائل و کارهای محوری و مهم، سخنانی را فرموده‌اند. سیره‌ی سیدالشهدا
علیه‌السلام را هم که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که سیدالشهدا در ماجرای کربلا برای جوانان یک نقش محوری تعریف کرده‌اند. جوانان آن دوره هم به‌خوبی توانسته‌اند در موقعیت‌های حساس نقش ایفا کنند و این در منابع و مقاتل واقعاً مشهود است. وقتی مداح این مسئله را متوجه شد و از آن در روضه‌ی خود بهره گرفت، آن وقت روضه‌ای که می‌خواند، درحالی‌که عمیق و اصیل است، ناظر به مسائل روز جامعه و مثل یک کلاس درس است که به مخاطب به شکل غیرمستقیم می‌گوید ببین سیدالشهدا چگونه برای جوانان ارزش قائل بود و به آن‌ها مسئولیت می‌سپرد، ببین جوانان بنی‌هاشم در موقعیت‌های حساس و بحرانی کربلا چگونه به‌صورت موفق نقش‌آفرینی کردند. اگر می‌خواهی امروز حسینی باشی، باید این‌گونه باشی. آن وقت هیئت می‌شود کلاس درس.

همچنین هیئت باید علاوه بر جلسات عمومی که دارد، یک‌سری کلاس‌های خصوصی‌تر در وقتی گسترده‌تر داشته باشد که در آن‌ها مباحثی را مطرح کنند که احتیاج به بسط بیشتری دارند و عمیق‌تر هستند.

رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانی‌های خود می‌فرمایند: «هیئت‌ها نمی‌توانند سکولار باشند. هیئت امام حسین سکولار ما نداریم! هر کس علاقه‌مند به امام حسین است، یعنی علاقه‌مند به اسلام سیاسی است، اسلام مجاهد است، اسلام مقاتله است، اسلام خون دادن است، اسلام جان دادن است. معنای اعتقاد به امام حسین است.» رابطه‌ی هیئت با اسلام سیاسی چگونه است؟ چرا هیئت‌ها نمی‌توانند سکولار باشند؟
سیاست به‌معنای درست یعنی جهت‌گیری علمی و عملی علیه جبهه‌ی ظلم، یکی از عناصر ضروری و حیاتی نهضت امام حسین
علیه‌السلام است و اگر این نباشد، اصلاً انقلاب امام حسین معنا ندارد. هرکس علاقه‌مند به نام و یاد امام حسین علیه‌السلام است، باید مرام حسین علیه‌السلام را پیاده کند. سیاست‌زدایی از هیئت‌ها، به ‌تعبیر شهید مطهری در کتاب «حماسه‌ی حسینی»، یعنی مسخ کردن هیئت‌ها، یعنی خنثی و بی‌اثر کردن هیئت‌ها و جالب است که خود شهید مطهری می‌فرمایند: اگر این‌طور شد، خود یزیدها، عمربن‌سعدها اگر زنده بودند، مانند هیئت ما، بلکه باشکوه‌تر از این‌ها هیئت می‌گرفتند، چون اساساً این هیئت برای آن‌ها ضرری ندارد.

رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانی‌های خود پیرامون این موضوع، این‌گونه می‌فرمایند که یکی از خصوصیات ائمه‌ی طاهرین این بوده که همه‌ی آن‌ها مبارزین و مجاهدین فی‌سبیل‌الله بودند. یکی از ائمه‌ی طاهرین را سراغ ندارید که این‌ها در موضع مجاهدت و مبارزه قرار نداشته باشد. وقتی ائمه‌ی اطهار به این شکل اهل مسائل سیاسی و مبارزه بوده‌اند و اصل حرکت امام حسین برای مبارزه با سکولاریسم بوده است، ما چطور می‌توانیم سکولار باشیم. سیدالشهدا در قیامش می‌خواست استکبار آن زمان را نابود کند و بخش اجتماعی را اصلاح کند و نشان دهد که اسلام به مسائل اجتماعی کار دارد. قیام سیدالشهدا تبلور واقعی مبارزه با سکولاریسم است. آن وقت ما چگونه می‌توانیم هیئت سکولار داشته باشیم؟ چگونه می‌توانیم در هیئتمان به مسائل اجتماعی کار نداشته باشیم؟ چنین چیزی امکان ندارد.

هیئت‌ها چگونه می‌توانند پرده از نقشه‌ی دشمن در تحولات روز بردارند؟ چگونه می‌توانند در برابر نفوذ فرهنگی دشمن، سد ایجاد کنند؟
اگر هیئت با این شاخصه‌ها و مأموریت‌ها که ذکر کردیم، برگزار شد و جبهه‌ی حق و باطل را به‌درستی ترسیم کرد و مصادیق به‌روز آن را ارائه داد و به مخاطب فهماند که امروز هم جریان حسینی و جریان یزیدی داریم و مخاطب را به این سمت هدایت کرد که ولایت‌فقیه نقش جریان حسینی را امروز ایفا می‌کند و استکبار به‌سرکردگی آمریکا و صهیونیسم، جریان یزیدی امروز است، آن وقت مستمع خودش مسیر حق را پیدا می‌کند.
همان‌طور که در زیارت عاشورا می‌خوانیم، «اَللَّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِکَ». اگر این‌طور باشیم، یعنی «آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِکَ» را درست فهمانده‌ایم، تمام آن شور و هیجان و عاطفه و تجمع و آن ظرفیت‌های عظیم علیه یزیدی‌های زمان به‌صورت خودجوش بسیج خواهند شد.

هیئات چگونه می‌توانند در مقابل نفوذ فرهنگی دشمن سد ایجاد کنند؟
حضرت آقا در یک دیداری فرموده بودند که هیئت یعنی سنگر خود را حفظ کنیم. پس در عرصه‌ی مبارزه‌ی فرهنگی و جنگ نرم، از نگاه حضرت آقا، هیئت سنگر است، یک سنگر منحصربه‌فرد و ویژه که هم در مرحله‌ی شناسایی و رصد کردن معضلات فرهنگی باید فعال باشد و هم در زمینه‌ی راهکارهای عملیاتی برای مبارزه با آن‌ها باید قدم بردارد.
هیئت اجتماعات بزرگی به راه می‌اندازد و وظیفه دارد که در این اجتماعات فرهنگ‌ساز باشد و فرهنگ جریان سیدالشهدا
علیه‌السلام و خصوصیات جریان یزید امروز را تبیین کند. یکی از راهکارهای جریان یزید در زمان ما، نفوذ فرهنگی است و هیئت باید با تبیین خط اصیل سیدالشهدا و مسائل روز، آن را تبیین کند.
 
با شاخص‌هایی که برای هیئت ذکر کردیم، باید گفت هیئت سنگر و سد در برابر نفوذ است. اما اگر هیئتی شاخصه‌های کافی یا حداقلی را نداشت، خودش می‌شود محل نفوذ. معقل شخصی از افراد دستگاه ابن‌زیاد بوده است. باید درباره‌ی او مطالعه کنیم تا بحث نفوذ در هیئات را بهتر متوجه شویم. ابن‌زیاد به «معقل» که از افراد دستگاه خود بود، مقدار زیادی پول داد و گفت در شهر کوفه در میان افراد نهضت حسین‌بن‌علی علیه‌السلام برو به آن‌ها پول بده و بگو برای نهضت خرج کنند و به آن‌ها وانمود کن که تو از آن‌ها هستی: «واعلمهم انک منهم» و به این وسیله در بین آن‌ها نفوذ کن. معقل هم در بین افراد نهضت امام حسین علیه‌السلام رفت و به آن‌ها پول داد و القا کرد که از آن‌هاست و از اسرار آن‌ها باخبر شد و به همین وسیله توانست به مخفیگاه مسلم در شهر کوفه دست پیدا کند و منجر به شهادت مسلم شد. امروز هم عده‌ای در بین هیئتی‌ها می‌آیند و به آن‌ها پول می‌دهند و می‌گویند هرچقدر دیگر هم می‌خواهید به شما پول می‌دهیم، اما در هیئت‌تان کار به مسائل روز، ولایت‌فقیه، شهدا و امثال این مسائل نداشته باشید و ایجاد اختلاف در بین شیعه و اهل تسنن کنید. این مدل جدید نفوذ در هیئات است.

پس این هیئت با شاخصه‌هایی که ذکر کردیم، می‌شود سنگری منحصربه‌فرد برای خواص فرهنگی دغدغه‌مند با تفکر حسینی و انقلابی و جهادی که به تعبیر آقا، انگشت اشاره‌ی امام حسین علیه‌السلام را هم می‌تواند بفهمد و در آن مسیر حرکت کند. هیئت با دشمن‌شناسی نافذ خود می‌تواند با رصد کردن دشمن با هرگونه نفوذی از طرف دشمن مقابله کند که این کار نیاز به تشکیلات و اتاق‌فکر دارد. نهایتاً اینکه هیئت نمی‌تواند نسبت به مسائل فرهنگی روز منفعل و بی‌موضع باشد. گفتمان‌سازی، مبارزه با صهیونیسم و مبارزه با دشمن باید جزء لاینفک هیئت امام حسین علیه‌السلام باشد


[ شنبه 94/9/14 ] [ 8:52 صبح ] [ saba ] [ نظرات () ]

iran2025

روی جلد آخرین نسخه مجله تایم ، تیتری با عنوان “ایران 2025 چگونه در دهه آینده جهان را تغییر خواهد داد” و طرح یک دختر با چشمان جستجوگر و یک گوشی هوشمند و نخی که در دستش است (و احتمالا به بادباک متصل است)، منتشر گردیده است که در نگاه اول ممکن است حاکی از قدرت ایران برای تغییر جهان باشد، لیکن توجه به توافق 10 ساله برجام و مطالبی که مستمراً از سوی آمریکایی ها و هشدارهایی که مدام از سوی مقام معظم رهبری بیان می گردد، این برداشت را کاملاً منتفی می نماید؛ واقع قضیه این است که پیش بینی مجله تایم این است که ایران در این یک دهه دچار تغییرات اساسی خواهد شد و با توجه به نفوذ گسترده گفتمان انقلاب اسلامی ایران در کشورهای منطقه و دنیا، این تغییرات به سایر کشورهای تحت نفوذ گفتمان انقلاب سرایت نماید. شواهد و قرائن نشان می دهد که غربی ها تلاش دارند تا در مدت 10 سالی که اجرای توافق برجام در جریان است، بربستر آن تغییرات گسترده ی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را در انقلاب اسلامی ایران و به تبع آن در کشورها و ملت های تحت تأثیر آن ایجاد نمایند که ستونهای این تغییرات، بربستر تغییر سبک زندگی، رسانه، نفوذ، وابستگی، ترس و رفاه زدگی خواهد بود. آنها در انتظار ایرانی هستند که با دورشدن از روحیه انقلابی گری و استکبارستیزی، برای آمریکا، اسراییل و غرب، امنیت، آرامش و اقتدار به ارمغان آورد و ملت ها و کشورهای مستضعف و مظلوم جهان را از هرگونه ایستادگی و مقاومت در برابر استکبار جهانی نا امید و منصرف نمایند.


[ پنج شنبه 94/9/12 ] [ 10:11 صبح ] [ saba ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب